Een uitstekend artikel in de New York Times uit 2007 beschrijft de twintigste jaarlijkse Operator Fight, de zogenaamde Suck Olympiade, een wedstrijd voor werknemers van de afvalwaterzuiveringsinstallatie in New York City. Tijdens dit toernooi demonstreren deelnemers hun vaardigheden en doen dit vaak met veel enthousiasme. Emily Lloyd, commissaris voor milieubescherming in New York City, zei over het werk van de deelnemers: “Het is een moeilijke zaak. Vaak onaangenaam. En ze doen er geweldig werk mee. ” Als je het artikel leest, merk je hoe trots de deelnemers zijn op hun werk en hoe ze ernaar streven om het goed te doen. Een van hen, George Mossos, merkt op dat zijn werk onzichtbaar is, maar voegt eraan toe: “Het is genoeg dat we mensen dienen.” Waarom worden sommige mensen erg goed betaald, werken ze in luxe omstandigheden, maar voelen ze zich leeg van binnen, terwijl anderen in de behandelingsinstallatie in New York City werken en voldoening voelen? Een deel van het antwoord ligt in het doel. De meeste mensen creëren een doel voor zichzelf, vinden er geen. Dag in dag uit met een gevoel van doel werken vereist een vrijwillige inspanning die bedachtzaamheid en oefening vereist. Omdat ik jarenlang vrienden en collega’s heb zien werken, sommige met een doel en andere zonder, kan ik je wat tips geven om je te helpen bewust je baan een doel te geven, ongeacht voor wie je werkt. Koppel werk aan bediening. Op mijn graduate school heb ik ooit de voormalige CEO van Medtronic, fabrikant van medische hulpmiddelen, Bill George, tijdens een jaarlijkse bijeenkomst het belang van het werk van werknemers aan patiënten horen demonstreren. Hij nodigde bijvoorbeeld een man uit wiens leven werd gered door een defibrillator die door het bedrijf was geproduceerd, en hij vertelde hoe het werk van de werknemers hem hielp. Hij selecteerde iemand op de afdeling kwaliteitscontrole en legde uit hoe zijn toewijding en strengheid duizenden levens kunnen redden. George bracht zijn collega’s rechtstreeks in contact met degenen die zij dienden. Niet ieders werk is verbonden met situaties van leven en dood, maar ieder van ons dient iemand. Leraren zien dagelijks hoe jonge levens worden gevormd en kunnen zich voorstellen welke impact ze op de lange termijn zullen hebben. Accountants kunnen hun werk presenteren als onderdeel van de activiteiten van hun organisatie en zijn er trots op hun klanten te helpen. Wie bedient u? Door ons dagelijkse werk bewust en specifiek te verbinden met de mensen die we dienen, vinden we er zin in. Verbeter uw werk en maak er een roeping van. Yale University professor Amy Wrzesniewski bestudeerde het werk van patronagewerkers in ziekenhuizen in detail om te begrijpen wat sommigen van hen hielp om anderen te overtreffen. De resultaten (gerapporteerd door David Sachs) waren verbluffend. Wrzeniewski ontdekte dat wat zij ‘het scheppen van banen’ noemde, de meest tevreden en effectieve thuisverpleegsters verenigde. Deze werkers, volledig gericht op het dienen van patiënten, “creëerden vanuit het werk dat ze moesten doen zinvol en belangrijk werk dat ze wilden doen.” Een gezondheidsbezoeker woog zwaarder dan de schilderijen op de afdelingen om de hersenen van patiënten in coma te stimuleren. Anderen keken naar de wasmiddelen die op afdelingen worden gebruikt om te zien welke de minste respons zouden hebben bij patiënten. Ze streefden naar uitmuntendheid in het dienen van anderen en pasten hun werk aan dat doel aan. Ze deden meer dan van hen werd verlangd om het werk zinvol te maken voor zichzelf en voor degenen die ze dienen. Wrzesniewski en haar collega’s begonnen zelfs na te denken over het ontwikkelen van oefeningen die iedereen zouden helpen hun activiteit te verbeteren en er een roeping van te maken. Verbetering betekent ook dat je werk als een ambacht behandelt, waarbij je je moet concentreren op de vaardigheden die je daarvoor nodig hebt en deze voortdurend moet ontwikkelen. De geest van continue vaardigheidsverbetering, zo goed gedemonstreerd door de medewerkers van de afvalwaterzuiveringsinstallatie in New York City, geeft op zichzelf veel betekenis aan het beroep. Investeer in positieve relaties. Met wie we samenwerken is net zo belangrijk als wat we doen. Psycholoog Martin Seligman heeft uitgebreid geschreven over het belang van relaties voor werkplezier (een kernelement van zijn PERMA-model van welvaart). Een beroemde studie van de Harvard Medical School wees uit dat geluk en zelfs financieel succes verband houden met warme relaties. De studieleider zei zelfs: „Geluk is liefde. Punt”. Zeker, relaties op het werk en buiten het werk zien er compleet anders uit, maar ze zijn nog steeds belangrijk. Het zal voor ieder van ons beter zijn als we meer manieren vinden om positieve relaties met collega’s op te bouwen. Zoek een nieuwe of jonge werknemer die je zou willen helpen en bied aan om hem kennis te laten maken met de nieuwe plek. Neem het initiatief om een evenement te organiseren waar jij en je collega’s elkaar beter kunnen leren kennen. Neem gewoon elke dag de tijd om over een nieuwe collega na te denken, probeer hem te begrijpen en bedenk waarom je dankbaar bent voor de kans om met hem samen te werken. Welke benadering u ook kiest, als u probeert uw relaties met collega’s te verbeteren door iets voor hen te doen, kan het werk zinvoller worden. Onthoud waarom je werkt. De meesten van ons hebben niet de luxe om puur voor hun plezier te werken. We vinden ons werk misschien leuk, maar we werken ook voor het geld. Voor de meesten van ons is werk zelf een bediening. Veel ouders werken voor de toekomst van hun kinderen, en mensen zonder kinderen helpen vaak bejaarde ouders of andere familieleden. Mensen die geen gezin hebben, gebruiken het geld dat ze verdienen om hun favoriete organisaties of vrienden in moeilijke situaties te ondersteunen. Zelden werkt iemand alleen voor persoonlijke belangen. Voor wie werk je? Identificeer deze persoon of groep mensen. Als u een moeilijke of onaantrekkelijke taak heeft, bedenk dan dat u degenen dient die u in het leven belangrijk vindt. Deze gedachte zal je helpen extra betekenis in je werk te vinden, zelfs bij het uitvoeren van de meest vervelende taken. Het doel verschijnt niet op magische wijze, we moeten het bewust creëren en ernaar streven. Met de juiste aanpak wordt bijna elke taak zinvol. https://vacatures.today/cat/Logistics12.html
|
https://www.vindazo.be |