Waarom is SEO zo waardevol voor je website?

Vetlog

Je website kan nog zo mooi zijn, maar alles valt of staat met de vindbaarheid en het aantal bezoekers op je platform. Ik wil het graag hebben over SEO, want dat is een onmisbaar onderdeel van je website. De waarde van SEO wordt nog wel eens onderschat. Gelukkig komen steeds meer bedrijven erachter dat SEO relatief voordelig en buitengewoon waardevol is. Wat is het en waarom moet jij als bedrijf altijd investeren in Search Engine Optimization?

Wat is SEO precies?

SEO is inmiddels een goed ingeburgerde term in de marketingwereld, maar wat houdt het precies in? SEO staat voor Search Engine Optimization, letterlijk vertaald als zoekmachine optimalisatie. Het is een concept waarmee je jouw website beter kan laten scoren in de zoekmachine. Het gaat hierbij om de organische resultaten, ook wel niet-betaalde resultaten genoemd, van zoekmachines als Google en Yahoo. Naast SEO kennen we ook SEA, waarbij je als bedrijf wél moet betalen om een hoge positie in de zoekmachine te veroveren. En daar willen we direct al het eerste grote voordeel benadrukken: SEO is in de regel goed voor je organische vindbaarheid. Dat betekent dat je minder geld hoeft te besteden aan online advertenties, en toch veel bezoekers op je website mag verwelkomen.

De belangrijke onderdelen van SEO

Search Engine Optimization kent een aantal pijlers, die ervoor zorgen dat je website optimaal presteert. Het belangrijkste element vind je op de eigen website: on-page optimalisatie. Het is de content, met hierin strategische zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Ook het SEO-vriendelijk maken van de website, door deze snel en mobile responsive te maken, draagt hieraan bij. Daarnaast is linkbuilding een interessant, vaak vergeten onderdeel van SEO. We hebben het niet per sé over het uitwisselen van losse linkjes, maar meer over artikelen met outgoing links naar je eigen website, welke je plaatst op een relevant extern platform waar jouw doelgroep is te vinden. Zo ontvang je niet alleen via de zoekmachine veel organische bezoekers, maar ook vanaf andere websites met een hoge waarde.

SEO geeft je bezoeker meer waarde

Waarom is SEO zo waardevol voor je website? Wanneer jouw website goed vindbaar is in de zoekmachine, en tegelijk terugkomt op relevante externe websites middels linkbuilding, dan ontvang je veelal ‘gratis’ bezoekers op de website. Dit in tegenstelling tot SEA, waar je vooral moet betalen om meer bezoekers op de website te verwelkomen. Gaat een bezoeker over tot een conversie, dan is de marge op een organische bezoeker (SEO) veel hoger dan op een betaalde bezoeker (SEA). Daarnaast is SEO een strategie voor de lange termijn. Het is overigens belangrijk om je website op SEO-basis te blijven optimaliseren, want zo verzeker je jezelf van een duurzaam sterke positie in de zoekmachine.