Vetlog
Image default
Gezondheid

Een gezond gewicht voor man en vrouw

Gezond gewicht voor volwassenen

Als u te veel of te weinig weegt, kan dat uw risico op verschillende gezondheidsaandoeningen verhogen, waaronder hartaandoeningen, diabetes en kanker. Het is een goed idee om uw gewicht in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat u binnen een gezond bereik blijft. Daarom is het belangrijk dat elk persoon een personen weegschaal in huis heeft.

Hier leggen we uit hoe u kunt bepalen of u al dan niet een gezond gewicht hebt en welke veranderingen u moet aanbrengen als dat niet het geval is.

Hoe beïnvloedt mijn gewicht mijn gezondheid?

Als je overgewicht of obesitas hebt, kan dat je risico op het ontwikkelen van een hele reeks gezondheidsproblemen verhogen. Deze omvatten aandoeningen zoals:

  1. coronaire hartziekten
  2. hoge bloeddruk
  3. beroerte
  4. diabetes type 2
  5. osteoartritis
  6. sommige vormen van kanker
  7. leveraandoening
  8. astma
  9. slaapapneu
  10. vruchtbaarheidsproblemen

Aan de andere kant wordt ondergewicht en een ontoereikend dieet in verband gebracht met:

  1. osteoporose
  2. slechte spierkracht
  3. verminderde immuunfunctie – waardoor je meer kans hebt op infecties
  4. een verhoogd risico op hartproblemen
  5. vruchtbaarheidsproblemen

Een gezond gewicht vermindert de kans op deze gezondheidsproblemen.

Wat is een gezond gewicht?

De meest gebruikelijke manier om te meten of je een gezond gewicht hebt voor je lengte is door je body mass index (BMI) te berekenen. Het kan ook nuttig zijn om naar je tailleomtrek te kijken, die een beter idee geeft van waar je vet op je lichaam opslaat.

BMI (lichaamsmassa-index)
De BMI wordt gebruikt om te schatten of je een gezond gewicht hebt voor je lengte.

Je kunt je BMI berekenen met onze BMI-calculator.

BMI wordt als volgt ingedeeld.

Minder dan 18,5 = ondergewicht
18,5-24,9 = gezond gewicht
25-29,9 = overgewicht
30- 39,9 = zwaarlijvig
Meer dan 40 = morbide obesitas

Naarmate uw BMI toeneemt, neemt ook uw risico op verschillende ziekten toe.

Beperkingen van de BMI

Het kennen van je BMI is een eenvoudige manier om meer te weten te komen over je gewicht, maar het is niet perfect. De BMI is niet altijd even nauwkeurig bij bepaalde groepen mensen of vanwege andere factoren waar je rekening mee moet houden.

Kinderen. Het gewicht van kinderen verandert veel naarmate ze groeien. De BMI’s van kinderen worden meestal vergeleken met die van anderen in dezelfde leeftijdsgroep, om een idee te krijgen of ze hoger of lager dan gemiddeld zijn.
Je persoonlijke omstandigheden. De BMI houdt alleen rekening met je lengte en gewicht – niet met je leeftijd, hoeveel je beweegt of je geslacht. Dus kan de BMI bij sommige mensen te hoog en bij anderen te laag worden ingeschat. Naarmate je ouder wordt, verlies je bijvoorbeeld verhoudingsgewijs meer spieren en vet, dus dat kan het resultaat vertekenen.
Als je veel spieren hebt. U kunt een zeer hoge BMI hebben als u meer weegt omdat u veel spieren hebt, maar heel weinig lichaamsvet.
Bepaalde etnische groepen, waaronder mensen van zwarte Afrikaanse, Afrikaans-Caribische en Aziatische afkomst. Bij deze groepen is uw risico op gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2 groter bij een lagere BMI. Uw risico is verhoogd als u een BMI van 23 hebt, en hoog als uw BMI 27,5 is. Zo ook verschilt de BMI man met BMI vrouw.

Lichaamsvorm en tailleomtrek

Waar je vet opslaat op je lichaam is ook een belangrijke indicator of je gewicht al dan niet een risico vormt voor je gezondheid. Er wordt aangenomen dat vetopslag rond uw buik (abdomen) slechter is voor uw gezondheid dan vetopslag rond uw dijen en billen.

Uw tailleomtrek geeft u een goede indicatie van hoeveel vet u rond uw buik (tummy) opslaat.

 

Hoe behoud je een gezond gewicht?

Hoeveel u weegt, wordt hoofdzakelijk bepaald door de balans tussen wat u eet en drinkt, en hoe actief u bent. De energie die voeding levert en die je verbruikt als je beweegt of zelfs stilzit, wordt gemeten in calorieën. Eenvoudig gezegd, je zult:

aankomen als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt
gewicht verliezen als je meer calorieën verbruikt dan je binnenkrijgt
op gewicht blijven als je de calorieën die je binnenkrijgt in evenwicht houdt met de calorieën die je verbruikt

Ook andere factoren kunnen een rol spelen – zo kan je genetische aanleg soms een grotere kans op gewichtstoename geven. En sommige medische aandoeningen kunnen ook van invloed zijn op uw gewicht. Als u op dit moment overgewicht of ondergewicht heeft, zult u iets moeten veranderen om uw ideale gewicht te bereiken.

Als je overgewicht hebt, zal het je gezondheid echt ten goede komen als je probeert een voor jou gezond gewicht te bereiken. Om af te vallen, moet u meer calorieën verbruiken dan u binnenkrijgt. Dit betekent dat u minder moet eten en drinken en meer moet bewegen.

Het is de moeite waard om over de volgende punten na te denken.

1. Wat u eet. Als u vet- en suikerrijke voedingsmiddelen eet, is de kans groter dat u aankomt.
2. Hoeveel u eet. Veel mensen eten veel grotere porties dan ze nodig hebben.
3.Hoeveel activiteit u onderneemt. Om op gewicht te blijven, wordt aanbevolen om minstens vijf keer per week 30 minuten matig intensieve activiteit te doen. 

weight

Gerelateerde artikelen

3 populaire weightgainers voor meer spiermassa

Wat is manuele therapie?

Op welke manier kun jij een wandelcoach inzetten tegen stress?